mattias-irving1Gästkrönikören Mattias Irving är skribent och aktiv i Kriss, Kristna studentrörelsen i Sverige. Idag tar han en närmare titt på förnuftets plats i Humanisternas aktuella kampanj, Gud finns nog inte.

Det var med ett stort mått av nyfikenhet som jag satte mig med Humanisternas 15 frågor långa formulär som är en del av deras kampanj ”Gud finns nog inte”. På två dagar hade den hunnit blivit allmänt samtalsämne i min kristna bekantskapskrets. Många gillade inledningsvis att Humanisterna hade tagit initiativ till dialog, men lika många var tveksamma till innehållet i kampanjen.

Jag har själv alltid varit positivt inställd till humanismen och valde till och med att skriva om humanismen på examensarbetet i religionen på gymnasiet en gång i tiden, trots att humanism knappast kan klassas som en ”religiös tro” (å andra sidan kan man kanske, nu i efterhand, uppskatta den oavsiktliga ironin i mitt beslut).

Humanisternas sajt är tilltalande för ögat. Också på affischerna ute på stan syns det att man har lagt ner mycket tid och pengar på kampanjen. Vid den tredje frågan börjar dock varningsklockorna att ringa. Den lyder: ”Hur påverkar religionen vad du tycker är rätt och fel?” Frågan besvaras med hjälp av ett reglage som löper från vänster (lite) till höger (mycket). Beroende på var man släpper markören framträder det pratbubblor med text som ska vara representativ för en låg respektive hög grad av religiositet. Alternativet ”Jag och andra människor kan själva lära oss att bedöma vad som är rätt och fel” ligger tydligt till vänster. Längst till höger finns alternativet ”Moralregler finns i min heliga skrift, som ska följas till punkt och pricka”. Nu går det också upp för mig vilken typ av ”religion” det är som humanisterna vill göra upp med, vilken ”Gud” som de menar att avskaffa.

I fråga efter fråga framstår jag som en sekulär humanist med moderna uppfattningar om allt från äktenskap till yttrandefrihet, men testet framstår samtidigt som mer och mer skevt. Konstruktionen lämnar kvar synliga skarvar som det inte verkar gå att täcka över, åtminstone inte med hjälp av den ritning man har använt. Bristen på kontaktytor mellan de två fundamentala storheterna tro och förnuft blir som mest framträdande i den sista frågan. Den är närmast polemiskt uppdelad i två alternativ:

A) Jag tror att vi måste låta Guds vilja styra våra liv.

B) Jag tror att människor själva måste ta ansvar för hur vi lever tillsammans. Vi ska utnyttja vårt förnuft och bör inte lita på att någon annan sköter saken, till exempel Gud.

Alternativ B är en något tillspetsad humanistisk tillämpning av upplysningstidens förnuftsideal. Den förkroppsligas kanske allra bäst av Kant, som skrev: ”Upplysningen är människans frigörelse från sin självpåtagna omyndighet”. Det innebär att hon måste börja tänka själv och fatta rationella beslut, diskutera som jämlikar med varandra och sluta vila mot förlegade och förtryckande konventioner. Budskapet hos Kant, som blev upplysningstidens mest inflytelserika filosof, ekar ännu oförminskat i alla Humanisternas texter.

Men tiden suddar ofta ut det som tidigare var skarpt, och fastän ekot efter Kant inte har klingat av så har det definitivt fördunklats. Kant själv var gudstroende och såg aldrig någon konflikt mellan att använda förnuftet och att tro på Gud. Humanisterna vänder sig med sin kampanj tvärt mot en sådan tanke, men tar ändå gärna fasta på upplysningstidens förnuftsideal.

Det kanske oavsiktliga resultatet blir att kampanjen ”Gud finns nog inte” får en tydlig uppdelning mellan ”troende” och ”förnuftig”. För oss som känner oss lika träffade av båda beskrivningar framstår den därför som onyanserad och utmålande. Ingen gillar att få ord lagda i munnen på sig och satsningen riskerar att väcka upprördhet i kretsar som Humanisterna i själva verket har allt att vinna på att samarbeta med; förnyarna inom kyrkan och framåtskridande ungdomsrörelser med andlig eller religiös grund. För att inte tala om alla enskilda privatreligiösa medborgare som till exempel KG Hammar nämner i sin bok Jag har inte sanningen, jag söker den (en bok vars blotta titel borde räcka för att väcka eftertanke hos Christer Sturmark och de övriga som hjälpt till att utforma kampanjen).

Att åberopa sig på förnuftet är att lägga beslag på ett mäktigt vapen i debatten. Den som har förnuftet på sin sida kan självklart inte ha fel. Men förnuftet är en skör planta. Som alla andra växter behöver den vattnas, och vattnet som får den att växa heter ”eftertanke”. Myllan där den gror och trivs bäst har alltit varit ”ödmjukhet”. Men framför allt behöver vi alla sluta att försöka hägna in det här unga trädet på den egna tomten utan istället acceptera att det växer på allmän mark. Vi borde se till det som förenar oss; vår gemensamma vilja att förnya samhälle och  religioner i en mer demokratisk och människovänlig riktning.

Mattias Irving